سرور چیست؟ + معرفی انواع سرور

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
سرور و انواع آن

سرورها،کامپیوتر و سیستم های بسیار بزرگی هستند که به صورت ۲۴ ساعته روشن بوده و دائما در حال تبادل اطلاعات هستند.سرور در همه مواقع در حال سرویس دادن به کلاینت ها یا خدمات گیرنده ها می باشد.در واقع زمانی که به استفاده از خدمات سایت‌های مختلفی می‌پردازید،نقش سرویس گیرنده یا همان کلاینت را بازی می‌کنید.

همچنین سیستمی هایی که تحت شبکه خدمات ارائه می‌کنند، سرور یا سرویس دهنده نام دارند در حقیقت سرور یک ابر رایانه است که از نظر سخت افزاری بسیار قدرتمندتر از سیستم های معمولی می باشد.اگر علاقه مند هستیدکه در مورد سرورها بیشتر بدانید و با انواع آن‌ها آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای طراحی سایت در مشهد با شماره ۰۹۱۵۴۷۴۳۲۳۹ تماس بگیرید

معرفی انواع دامنه (domain)

انواع سرورها از نظر ارتباطی

سرورهای تحت شبکه :

هنگامی که سرور فقط به سیستم های محدودی خدمات ارائه می دهد و در یک شبکه داخلی و خصوصی فعال است آن را سرور تحت شبکه می نامند.این سرورها معمولا برای مکان هایی مثل ادارات یا شرکت ها استفاده می شوند.به عنوان مثال دانشگاه ها ازسرورهای شبکه های داخلی برای ارائه خدمات مختلف به کارمندان و دانشجویان استفاده می کند.

سرورهای اینترنتی :

این نوع سرورها ابر رایانه های قدرتمند همیشه روشن هستند که در طول شبانه روز در حال خدمات دهی می باشند.مهم ترین ویژگی سرورهای اینترنتی امنیت و پایداری آن ها است.

سرور چیست؟ + معرفی انواع سرور

انواع سرور

سرورها از نظر کاربرد تفاوت هایی باهم دارند که بر همین اساس به چند دسته تقسیم می شوند.به طور مثال سرورهایی که مربوط به خدمات ایمیل ، ویدئو ،میزبانی وب سایت ها و غیره می باشند. برخی از کاربردی ترین انواع سرورها شامل :

fileserver

این سرورها قدیمی ترین و اصلی ترین سرور استفاده شده دراین حوزه هستند که وظیفه ذخیره فایل ها و انتقال آنها ازطریق شبکه به کلاینت ها را دارند.

Game server

سروری است که تمام وقایع در یک بازی ویدئویی چندنفره در آن اتفاق می افتد.این گیم سرورها برای بازی های چند نفره می باشد.گیم سرورها به دو دسته داخلی و اینترنتی تقسیم می شوند.

Database server

به سروری گفته می شود که پایگاه داده ای را که کلاینت ها یا سیستم های تحت شبکه از آن استفاده می کنند را در اختیارشان قرار می دهد. تمام اطلاعات در این سرور ذخیره و پردازش می شود.

Application server

یک مدل خاصی از سرور پایگاه داده است که تفاوتی که دارد این است که نرم افزاری هم که کلاینت ها از آن استفاده می کنند مانند دیتا بیس در سرور نصب شده است.

Web server

از این سرورها برای میزبانی سایت ها استفاده می شود، وظیفه آنها این است که داده های مربوط به یک سایت را ذخیره کرده وبه مرورگر وب کاربران در سراسر شبکه ارسال می کنند.

Mail server

ارسال ایمیل به کاربران وظیفه این سرور می باشد و مدیریت امور مربوط به ایمیل ها بر عهده این سرور است.

Proxy server

رابط اصلی بین سرور اصلی و کلاینت می باشد روش کارش بدین گونه است که سرورها مانند وی پی ان های شخصی می باشند یعنی بعد از بررسی اطلاعات توسط این سرور آنها را به سرور اصلی منتقل می کند.

Audio _video server

این سرور محتوای چند رسانه ای را برای وب سایت ها فراهم می کنند و به کاربران اجازه ی پخش و دریافت محتوای چند رسانه ای را می دهد.

سیستم عامل سرور چیست؟

انواع سرور

اگر سرور را یک قطعه سخت افزاری در نظر بگیریم برای استفاده از آن نیاز به یک نرم افزار داریم که به آن سیستم عامل می گویند و برروی آن می توان برنامه های مختلف نصب کرد و از آن استفاده نمود. باید در نظر داشت که معمولا برای سرورها نسخه ای از سیستم عامل تولید می شود که قابلیت بهره برداری از سرور را دارا باشد یعنی به زبان ساده تر کارایی لازم برای استفاده از آن سیستم عامل وجود داشته باشد.

سه نوع سیستم عامل با توجه به نرم افزارهایی که برروی سرور نصب خواهد شد وجود دارد :

لینوکس : تمامی توزیعات لینوکس را شامل می شود.

ویندوز : تمامی ورژن های مختلف ویندوز را شامل می شود..

مجازی ساز : همه نرم افزارهای مجازی ساز را شامل می شود.

انواع سرور بر اساس زیر ساخت

سرورها انواع مختلفی دارند که جهت ارائه خدمات به چند دسته اشتراکی ، مجازی و اختصاصی تقسیم می شوند که تخصیص منابع آن ها تفاوت دارند.

برای طراحی سایت در مشهد با شماره ۰۹۱۵۴۷۴۳۲۳۹ تماس بگیرید

اشتراکی

این سرورها محدودیت سخت افزاری دارند و دارای منابع اختصاصی نیستند.برروی یک سرور ممکن است چندین سایت با هاست وجود داشته باشد در این حالت ممکن است مشکل یک سایت برروی یک سایت دیگر تاثیر بگذارد همچنین وجود محدودیت ها در نسخه و نرم افزار ارائه شده توسط سرور اشتراکی باعث می شود تا این نوع سرور مناسب سازمان های بزرگ و شرکت های گسترده نباشد.

این نوع سرورها مناسب شرکت های تازه تاسیس و کوچک می باشد که در ابتدای کارشان هستند و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.معایب سرورهای اشتراکی شامل محدود بودن منابع و امنیت پایین است و در کل برای فروشگاه های اینترنتی کوچک و شرکت ها با بازدید کم مناسب است که فقط یک سایت برای اطلاع رسانی در مقیاس محدود می خواهند.

مجازی

در این سرورها یک سرور فیزیکی توسط نرم افزارهای مجازی ساز به بخش های کوچکتر تقسیم می شود که هرکدام از بخشها به طور مجزا و مستقل به همراه سیستم عامل و اپلیکیشن های خودشان اجرا می شوند.می تواند منابع سرورهای مجازی با توجه به نوع مجازی ساز اختصاصی یا اشتراکی باشند.

سرور مجازی بین دو سرور اشتراکی و اختصاصی قرار می گیرد زیرا در این شرایط به صورت مجازی به منابع بیشتری دسترسی می توان داشت.در واقع سرورهای مجازی هدفشان کاهش هزینه ها است.در این سرورها نسبت به سرورهای اشتراکی منابع بیشتری در دسترس کاربران است و این منابع می توانند اختصاصی یا مشترک باشند.

جهت مشاهده پلن های سرور مجازی کلیلک کنید

اختصاصی

این نوع سرورها برای سایت های پربازدید و شرکت ها و سازمان های بزرگ مناسب هستند که می تواند منابع زیادی از جمله :سرعت بالا ،امنیت،پهنای باند مناسب و دسترسی بالا برای نصب هرگونه نرم افزار یا ایجاد تغییرات در اختیار کلاینت ها بگذارد.این سرورها با توجه به انعطاف پذیری که دارند می توانند نرم افزارهای گوناگون و متعددی را پشتیبانی کنند که بسته به نوع سیستم عامل،منابع و منطقه جغرافیایی هزینه آنها متفاوت است.

جهت مشاهده پلن های سرور اختصاصی کلیلک کنید 

کلام آخر

همانطور که گفته شد سرورها رایانه های بزرگ و پرقدرتی هستند که همیشه روشن هستند و در حال سرویس دهی به سرویس گیرنده ها می باشند و همچنین انواع مختلفی با توجه به خواسته کلاینت ها دارند.سرورها با توجه به میزان سرویس دهی به انواع مختلفی مانند اشتراکی ،مجازی و اختصاصی تقسیم می شوند.باید در نظر داشت که هزینه نگهداری و پردازش اطلاعات در آنها متفاوت است و هر سازمان یا شرکتی با توجه به نوع فعالیت خود باید سرور مناسب خود را انتخاب کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *