معرفی انواع دامنه (domain)

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
معرفی انواع دامنه

اگر می خواهید کسب و کار آنلاینی را داشته باشید و از طریق آن کسب و کار خود را رونق دهید حتما کلمه دامنه یا domain را تا به حال شنیده اید اما اگر فکر می کنید داستان دامنه بسیار عجیب است باید بگویم که دامنه عجیب و پیچیده نیست.حال این سوال مطرح می شود که دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟انواع آن کدام اند؟در ادامه به تمامی سوالات پاسخ خواهیم داد و همچنین در مورد این که هر نوعی از دامنه برای چه سایتی مناسب است را توضیح خواهیم داد تا در هنگام خرید دامنه برای سایت خود دچار سردرگمی نشوید و دامنه مورد نیاز خود را به درستی انتخاب کنید.

جهت استعلام دامنه کلیک کنید

دامنه چیست؟

ابتدا برای درک بیشتر موضوع با یک مثال ساده شروع می کنیم.فرض کنید می خواهید یک مغازه جهت فروش پوشاک راه اندازی کنید اول به سراغ یک مغازه ای می روید تا آدرس مشخصی داشته باشد و از طریق این آدرس مشتری بتواند مغازه را به راحتی پیدا کند.اگر آدرس شما به راحتی پیدا نشود امکان دارد که مشتری به جای مغازه شما به سراغ مغازه دیگری برود و کالای مورد نظر خود را تهیه کند.در دامنه نیز هم همینطور است،دامنه هم برای سایت های  اینترنتی نقش همین آدرس را ایفا می کند،مانند www.exampel.com که آدرس دقیق یک سایت است به شما داده می شود.هر سایت آدرس مختص خود را دارد.ثبت دامنه کار آسانی است اما آدرس دامنه باید کوتاه،آسان و ساده باشد تا مشتری به راحتی بتواند سایت را پیدا کنند و یا حتی به خاطر بسپارد.

سرور چیست؟ + معرفی انواع سرور

قسمت های مختلف دامنه

هر دامنه از دو قسمت جدا برای نام گذاری استفاده می کند که در این بخش به توضیح جداگانه هر یک می پردازیم:

نام دامنه :

نام دامنه در هنگام ثبت نام به دلخواه شما انتخاب می شود که هیچ محدودیتی برای انتخاب آن وجود ندارد اما نباید نام دامنه از قبل انتخاب شده باشد.اسم ها حتما باید در کنار هم نوشته شوند و فقط با (دش –) می توان آن را جدا کرد.

پسوند ها :

در دنیای اینترنت پسوند های مختفلی وجود دارد که هر کدام کاربرد مختص خود را دارد و براساس موارد مختلف مانند موقعیت جغرافیایی،نوع کسب و کار و… باهم فرق می کنند.

معرفی انواع دامنهتفاوت هاست و دامنه

همیشه اسم هاست و دامنه کنار یکدیگر می آید اما هاست و دامنه چه تفاوتی باهم دارند؟

هاست به فضایی که وب سایت شما در آن نگهداری می شود گفته می شود که نگهداری این فضا در کامپیوتر به وسیله اینترنت صورت می گیرد،اما دامنه به اسم وب سایت شما گفته می شود.

*زمانی که اسم سایتی را سرچ می کنید بدون وجود هاست سایتی پیدا نمی شود*

تفاوت url و دامنه

دامنه مجموعه ای از چند کلمه است که اسم سایت شما را تشکیل می دهد و هیچ علامت خاصی در آن به کار نمی رود اما url یک آدرس حاوی رشته های متفاوت است که به آن نشانی وب سایت می گویند که بسیار کامل تر از دامنه می باشد.

پسوند های عمومی gTLD

پسوند های عمومی پسوند هایی هستند به صورت عام توسط افراد و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند و مربوط به یک شهر و کشور نمی شوند و تمام مردم سراسر جهان از این دامنه ها استفاده می کنند.این پسوند ها فقط از طریق شرکت های ریجستر شده ثبت می شوند.در زیر برخی از این دامنه ها را بررسی می کنیم :

برای طراحی سایت در مشهد با شماره ۰۹۱۵۴۷۴۳۲۳۹ تماس بگیرید

org.

یکی از پسوند هایی رایج org یا organization است که برای اهداف غیر تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و اکثر استفاده کننده های آن ها ارگان های خصوصی هستند.

net.

net یا network که به معنای شبکه هستند و اغلب توسط شرکت هایی مورد استفاده قرار می گیرند که خدمات هاست و دامنه را ارائه می دهند این پسوند طرفدارا بسیار زیادی دارد.

com.

یکی از پسوند های پرطرفدار که بسیار زیاد هم مورد استفاده قرار می گیرد پسوند com است.پسوند COM مخفف کلمه COMERCIAL می باشد که اکثرا برای تجارت،مشاغل و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

Gov.

یک دامنه های  سطح بالا که برای شرکت ها و نهاد های دولتی به کار می رود gov است که هیچ سایت غیر دولتی اجازه استفاده از این دامنه را ندارد.

edu.

edu مخفف education است که برای سایت هایی به کار می رود که برای آموزش هستند مانند موسسات و دانشگاه ها.

bizz.

این پسوند مخفف کلمه business است که به طور معمول برای شغل های مربوط به تجارت الکترونیک می باشد.

معرفی انواع دامنهinfo.

Info مخفف information است که این پسوند معمولا برای سایت هایی که در حوزه اطلاع رسانی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

name.

پسوند name معمولا برای افراد حقیقی و سایت های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد.

int.

مخفف کلمه international است و مربوط به سازمان های بین المللی می باشد.

news.

news برای سایت های خبری معتبر مورد استفاده قرار می گیرد که خبر ها را از سرار جهان جمع آوری و منتشر می کنند.همچنین این پسوند باعث می شود سایت خبری شما دارای اعتبار بالایی باشد.

سرور چیست؟ + معرفی انواع سرور

پسوند های ملیتی ccTLD

هر کشوری از پسوند های ملی مختص خود استفاده می کند که از تمامی قوانین مختص همان کشور تبعیت می کند و به جز ساکنین همان کشور هیچکس از آن استفاده نمی کند.مانند ir که مخصوص کشور ایران است.برخی از پسوند های کشور های مختلف عبارت اند از:

  • ژاپن jp.
  • افغانستان af.
  • سوئیس ch.
  • ترکیه tr.
  • بلژیک be.
  • مالزی my.
  • یونان gr.
  • هلند nl.
  • هند in.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *